Lekker Wachten
Met een gevarieerd team van ontwerpers, ambtenaren en buschauffeurs gingen wij het gesprek aan met de reiziger over het busstation en de reis van A naar B. Wij vroegen naar hun mening, ervaringen, tips en ideeën rondom wachten en het busstation Terneuzen. De gebruikers zijn namelijk de experts en zullen tijdens het wachten wellicht al eens nagedacht hebben over mogelijke verbeteringen.
Waar moet een busstation, een publieke wachtplek aan voldoen om reizen met het openbaar vervoer aangenamer te maken? Wat is er nodig op een busstation om de meeste gebruikers, maar met name de jonge gebruikers een aangenamere beleving te geven tijdens het wachten?
Om de mening van de reiziger op te halen hebben we verschillende online en offline interventies (dialoogstarters en data-verzamel installaties) geplaatst. Daarbij hebben wij verschillende wensen van de reiziger uitgewerkt tot prototypes om deze direct te testen bij de gebruiker van het busstation. Zo kregen we verassende antwoorden en reacties en merkte de reiziger dat er echt wat ging veranderen. Samen met de reiziger hebben wij een toepasselijk advies ontwikkeld wat het busstation en de reis aantrekkelijk zal maken
We zijn drie tot zes maanden actief op locatie aanwezig geweest. Afwisselend tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek hebben wij input verzameld en omgezet tot inspiratie. De verzamelde data is uiteindelijk gebundeld in een digitaal advies combineert met onze visie over hoe je nu echt even Lekker kan Wachten.
Aan het einde van het traject, hebben we het grootste knelpunt op het busstation aangepakt. Door een slimme keuze aan materialen en enkele testen hebben we samen met de reiziger de wachtruimte omgebouwd tot een wachtruimte met een huiskamer gevoel. Een combinatie van hergebruikte, lokale, warme en mooi ogende materialen hebben de ruimte een nieuw leven geven.